I´m the solution to music pollution

Rady pro aspirující kritiky

8. února 2011 v 21:13 | Everett True
Napsal Everett True
Volný překlad a úprava - Tomáš Macháček

1) Ani se nesnažte za své názory omlouvat.
To je přímo klíčové. Ten klíč je doslova ve jméně vašeho jobu. Jste kritici, tak kritizujte. Lidé s vámi budou často nesouhlasit. To je jejich svaté právo. Také se často mýlí.

2) 400 slov - dobrý. 800 slov - hrůza
To je vysvětlení samo o sobě, vážně. Těch 400 slov navíc by stejně bylo jen blábolení o tom jak jste se objevili na koncertě pozdě, protože vás u semaforu předjela babička v Hummeru. Ovšem nemusíte ani jít do extrému Chrise Weingartena. Tedy, když dokážete sestavit článek o 140 písmenech a pochopit z něj o co tady jde, tak to neznamená, že všichni jsou na tom stejně. Hudební kritika by neměla být sestavování křížovek.

3) Spousta muzikantů je banda šmejdů
Bylo by hloupé a nepravdivé říct většina nebo dokonce všichni. Ale stejně hloupé a nepravdivé (a navíc nesmírně naivní) by bylo si jen myslet, že jde jen o laskavé a miloučké lidičky. Klidně by z vás vyšoustali duši. (Pravda, mě to nehrozí).

4) Hudební průmysl není váš přítel. Alespoň pokud sami nechcete
Nenechte se zmást jen tím, že když jsou lidi na vás příjemní a zaplavují vám emailovou schránku hudbou a doslova vám cpou volňásky, tak že jsou vaši přátelé. Nejsou. Jednoduše se snaží zjistit co z vás dokáží vymámit. Tohle může platit oběma směry.

5) Nezapomeňte vkládat hodnotu do toho co děláte. Když to neuděláte vy, kdo jiný to udělá za vás?
Toto je důležité. Nemůžete se stát kritikem bez ustanovení autority a identity. Když vás nebude zajímat o čem píšete, vaši čtenáři na to budou dlabat taky. Hudební kritika je jedná velká blufovací hra. Ale nemusíte se cítit sklíčeně. Taková je i hudba.

6) To, že umíte zapnout zesilovač opravdu nahlas z vás nedělá zajímavou osobu.
Je neuvěřitelné kolik lidí si myslím opak.

7) The Rolling Stones zničili hudbu na generace dopředu. Diskutujte
Tohle není kritika The Rolling Stones sama o sobě - spíše je o vší té rockerské fauně, která přišla, protože Rolling Stones existovali, brali drogy, užívali si s fanynkami a chcali na cizí garážová vrata. To samé obvinění by šlo vznést - i když méně výstižně - proti Beatles. Méně výstižně, protože měli pár slušných písniček, které byly jejich vlastní.

8) Vyhněte se nadužívání přídavných jmen. Jedno je obvykle víc než dost.
Žijeme v době internetu, lidičky. Čtenáři si obvykle umí najít a poslechnout hudbu sami. Od vás požadují jen validaci a snad trochu nasměrování. Takže vypněte tezaurus.

9) Nepleťte si výzkum se schopností papouškovat tiskové zprávy z paměti
Ne, pokud má kapela MySpace účet a za pomocí Googlu můžete vydrancovat celý internet.

10) Nikoho nezajímá co si myslíte. Berte to v klidu
To je pravda. To není pravda. Je to jedna z těch ústředních, nebo ještě lépe.....sakra, jak je to slovo....stěžejních věcí na kritikově řemeslu. Myslím tím, že je to pravda a úplně stejnou měrou to pravda není. Záleží na jaké příčce toho pomyslného žebříku visíte.

11) Vaše principy jsou na hovno, pokud jste s žádnými ještě ani nezačali.
Zeptejte se Billyho Corgana

12) 10 slov - OK, 50 slov - nesmyslné
Jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem se naučil ve škole je umění stručných výtahů. Těch 40 slov navíc by jen zaplňovalo článek neužitečnostmi jako jsou plná jména členů kapely nebo opisy z jejich MySpace stránky.

13) Nikdy nezkoušejte popsat hudbu
Nadbytečné, nemožné. Většinou. Měli byste se zaměřit na pocit, který ve vás hudba vyvolává.
Taky občas bývá zajímavější muzikantův vzhled a chování než samotná hudba.

14) Jestli se musíte uchýlit k seznamům, abyste si udělali jasno, neměli byste radši vůbec psát
Tohle není recenze. Není to interview. Je to seznam. Ty tři si nepleťte. Je skličující, uvědomovat si, že 99 lidí ze sta, kteří kliknou na články na netu (nebo sledují televizi atd) jsou pitomci upřednostňující seznamy před "ne-seznamy"

15) Měli byste být v pohodě. Ovšem ne veřejně
Jestli ukážete, že si příliš děláte starosti, otevíráte se pro útoky. To nedovolte. Jste Bůh. Jen vy máte moc, pokud ve vás lidé věří.

16) Nahrávací společnosti a PR neříkají vždy pravdu
Překvapivé jak málo lidí si to uvědomuje. Další šok v pořadí: v televizi a novinách nejsou vždycky upřímní

17) Nepište pro časopisy/web stránky, které nečtete
Každý to dělá. Dokonce já. Obzvláště já. Sakra práce. Nedělejte si starosti. Trpět by měla redakce.

18) Nikoho VUBEC nezajímá proč jste přijeli na koncert 30 minut po začátku předskokanského vystoupení
Ne, vážně.

19) Nikoho VUBEC nezajímají plná jména všech členů kapely
Ne, vážně.

20) Pište, protože máte potřebu, ne protože na tom chcete založit svou kariéru. Pište. Povolení není potřeba
Obviňuji vzdělávací systém

21) Jestli nemáte vůbec páru proč to děláte, nedělejte to
Vyjasněte si to v hlavě než sednete a napíšete článek nebo recenzi. Vyjasněte si to v hlavě než s někým uděláte interview. Vyjasněte si to v hlavě před tím než dovolíte Pitchforku nebo NME, aby použil váš článek. Věřte mi, usnadní vám to život. A pokud nemáte páru proč to všechno děláte? Vykašlete se na to. Věřte mi, usnadní vám to život.

22) Slova, kterým se vyhnout: Opravdu, naprosto, neuvěřitelný, vlivný, nesrovnatelné, myslím, zdá se
Šlo by přihodit "omračující" a "životosvěžující" a také fráze "pokud se vám nelíbí tohle, tak jste uvnitř mrtví". Nicméně odpustil bych užívání "opravdu" a "naprosto".

23) Neskončilo to. Nikdy to neskončí
Existuje fáma, že Pitchfork měl ve smlouvách pro své zaměstnance vloženou doložku o tom, že články nesmí být za žádných okolností zajímavější než hudba o které se v nich píše. Vzhledem k tomu, co za hudbu Pitchfork často propaguje to musí být docela těžká práce.

24) Vykašlete se na pomlčky a vykašlete se na apostrofy. Text udržujte upřímný, zábavný a informativní
Můj kolega měl na zdi připnutou poznámku - James není autorizován opravovat texty za peníze co tu bere. Prosím rezignujte.
Pomlčkám a apostrofům se raději vyhýbejte. Je jen málo lidí, kterým můžete věřit ohledně pravopisu.

25) Myslíte si, že určitá kapela zní jako jiná kapela. Pravděpodobně máte pravdu, tak co?
Určitý počet kapel, které mám rád jsem našel, protože někdo řekl, že zní podobně jako někdo jiný koho mám rád. Je to ten nejjednodušší způsob jak provést ten magický trik změny slov na vzpomínky zvuků. Děláte to tak furt, protože to funguje.
Pochopte tu nesmyslnost dělání seznamů. Jen proto, že to umíte udělat ještě neznamená, že byste to dělat měli. Je to lekce, kterou byste si přáli naučit dvouleté děcko.

26) Platforma je mnohem důležitější než kritik
"Jste chodící billboard, prázdná reklamní plocha"
Považoval jsem sám sebe za nepopsané plátno, chameleona, šifru.

27) Nikdy nevěřte pisateli bez agendy
Pisatel bez agendy je jako Tom bez Jerryho, Papež bez nacistické minulosti, deštník bez deště. Sami o sobě mohou existovat, ale člověk se ptá: Proč vlastně?

28) Váš redaktor vždy ocení vaši schopnost ušetřit čas před vaší schopností vládnout květnatou prózou
Tohle byla nejvíc retweetovaná věta, když jsem původně uvedl tuto edici na Twitter. Neměl jsem ani páru, že mě followuje tolik redaktorů...

29) To je ale paráda, že vám lidičky posílají volné písničky, že jo? Dostaňte se přes to, OKAMŽITĚ
Viz číslo 4 výše. Došlo vám někdy, že volně dostupné písničky nemusí být ty nejzajímavější?

30) Desetiminutová předělávka tiskové zprávy na telefonu nepředstavuje interview
Tohle je nade vše ostatní: příprava, bádání, znalost pozadí, nebo...nedostává-li se vám toho všeho, zmastěte se Jägermeisterem z máminy tajné skrýše a deset minut urážejte muzikanta svými otázkami. A pak stejně udělejte to co jsem řekl předtím. Vážně, bude to vůbec někoho zajímat?

31) Ne všechny potichu-hrající kapely znějí jako Young Marble Giants
Rada hlavně pro hipstery

32) Ne všechny hlasité kapely znějí jako Sonic Youth
Rada hlavně pro rádoby hipstery. V dnešní době je už dost trapné pořád žvanit o Sonic Youth, stejně jako připustit náhodnou zálibu pro Beatles.

33) Nikoho vůbec nezajímá, že jste se muchlovali při poslechu B-sidovky Smashing Pumpkins
Pokud vás tedy nechtějí ztrapnit. A vůbec, co jste dělali, že jste poslouchali Smashing Pumpkins po jedenáctém roku života?

34) To, že umíte používat klávesnici z vás automaticky nedělá pisatele. Viz také číslo 6
Á doprdele práce! Kolikrát to budu muset ještě říkat? Každý NENÍ kritik - pokud ovšem nepatříte k těm, kteří si myslí, že když si zazpívají ve sprše je z nich hned muzikant. Nebo když nakresli čáru na papír, jsou z nich hned umělci. Případně zpití pod obraz vyfotí své zvratkami pokryté kamarády a jsou z nich fotografové. Technicky byste měli pravdu. Jenže jde o zbytečný a neužitečný způsob jak definovat význam těchto slov v jakémkoliv společenském, kulturním nebo profesním kontextu.

35) Nepleťte si otravu alkoholem za dobře využitou noc
Jestli děláte rozhovor, nepijte. Hudba vás chce omámit stejným způsobem jako starý perverzák snažící se dostat se vám do kalhotek.

36) Buď upřímný, buď sám sebou, buď informovaný, buď sám sebou, buď zábavný, buď sám sebou
Máte snad ve své smlouvě dodatek, že všechna hudební kritika musí být nezáživná?

37) Není to výběr povolání. Věřte mi.
Slyšeli jste už někdy o hudebním kritikovi, který žil šťastně až na věky? Já taky ne.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 swiss replica patek philippe swiss replica patek philippe | E-mail | Web | 15. ledna 2013 v 10:07 | Reagovat

bdcsvcwecdvtywedfwedfgweudfweudfvwfyhriv stop smoking products tefgcbexvbehfnccgvsbnwefdcevwbhdngwefbdnweh
http://www.palewatches.com

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama